Podsumowanie
W zakresie regulacji ESG wiele dzieje się nie tylko w Unii Europejskiej. Światowe trendy pokazują, że kwestie ESG nadal będą wywierać istotny wpływ na międzynarodowy biznes. Wyraźnie widoczny jest wzrost znaczenia problematyki greenwashingu — kolejne państwa wprowadzają regulacje i wytyczne w tym obszarze, a organy ochrony konsumentów podejmują działania mające na celu zwalczanie tego negatywnego zjawiska. Coraz częściej pojawiają się informacje o nakładanych karach finansowych.
Trendem jest również, podobnie jak w Unii Europejskiej, weryfikacja obowiązków raportowych w zakresie ESG oraz próby ich uproszczenia w innych państwach. W Stanach Zjednoczonych ESG znajduje się natomiast w centrum sporu między republikańskimi władzami federalnymi a demokratycznymi władzami stanowymi. Warto w tym kontekście śledzić sprawę pozwu producentów samochodów ciężarowych, która może stanowić precedens w dalszych tego typu sporach.
FCA (Financial Conduct Authority, brytyjski regulator rynku finansowego) ogłosił, że planuje ulepszenie i uproszczenie systemu raportowania zrównoważonego rozwoju dla zarządzających aktywami, ubezpieczycieli na życie i funduszy emerytalnych. Plan został zakomunikowany po przeprowadzeniu przez FCA przeglądu stosowania obowiązkowego raportowania kwestii klimatycznych przez brytyjskie instytucje finansowe.
UK: uproszczenie raportowania klimatycznego dla instytucji finansowych
FCA (Financial Conduct Authority, brytyjski regulator rynku finansowego) ogłosił, że planuje ulepszenie i uproszczenie systemu raportowania zrównoważonego rozwoju dla zarządzających aktywami, ubezpieczycieli na życie i funduszy emerytalnych. Plan został zakomunikowany po przeprowadzeniu przez FCA przeglądu stosowania obowiązkowego raportowania kwestii klimatycznych przez brytyjskie instytucje finansowe. Obowiązek ten istnieje od 1 stycznia 2022 r. FCA przeanalizował 10 raportów na poziomie jednostki i 77 raportów na poziomie produktu.
FCA doszedł do wniosku, że z jednej strony raportowanie zwiększyło świadomość firm na temat ryzyk klimatycznych i pozwoliło zintegrować te ryzyka z procesem decyzyjnym, ale z drugiej uznał, iż instytucje finansowe napotkały trudności z pozyskiwaniem danych i kontaktem z inwestorami, przez co doszedł do wniosku, że regulacje powinny być mniej drobiazgowe i bardziej proporcjonalne. FCA ma pracować w celu usunięcia niepotrzebnych obciążeń oraz zwiększenia użyteczności raportowania dla podejmowania decyzji przez instytucje finansowe.
Chiny: nowa zielona taksonomia
Chińscy regulatorzy finansowi - Ludowy Bank Chin (PBOC), Krajowa Administracja Regulacji Finansowych oraz Chińska Komisję Regulacji Papierów Wartościowych – opublikowali Katalog Projektów Zielonych Finansów. Dokument ten określa działalności gospodarcze kwalifikujące się do finansowania za pomocą zielonych instrumentów finansowych w postaci obligacji i kredytów.
Ostatnio włoski organ ochrony konsumentów (AGCM) nałożył 1 mln euro kary na Shein, spółkę z branży fast fashion, za wprowadzające w błąd klientów twierdzenia na temat oferowanych produktów oraz działalności spółki zarządzającej stroną internetową Shein w Europie. Zarzuty przeciwko Shein dotyczyły w szczególności: niejasnych, pomijających istotne informacje i wprowadzających w błąd twierdzeń co do produktów w zakresie ich cyrkularności oraz zdolności do recyklingu, a także nieprecyzyjnych zobowiązań Shein do zmniejszenia śladu węglowego.
Włochy: 1 mln euro kary dla Shein za greenwashing
Niedawno w Polsce głośno było o tym, że Prezes UOKiK wszczął pierwsze postępowania, w których zarzuca dużym spółkom greenwashing (zob. Greenwashing pod lupą UOKiK: pierwsze zarzuty). Dotychczas jednak organ ochrony konsumentów nie nałożył żadnej znaczącej kary za greenwashing. Tymczasem w Europie pojawiają się kolejne tego typu przypadki.
Ostatnio włoski organ ochrony konsumentów (AGCM) nałożył 1 mln euro kary na Shein, spółkę z branży fast fashion, za wprowadzające w błąd klientów twierdzenia na temat oferowanych produktów oraz działalności spółki zarządzającej stroną internetową Shein w Europie. Zarzuty przeciwko Shein dotyczyły w szczególności: niejasnych, pomijających istotne informacje i wprowadzających w błąd twierdzeń co do produktów w zakresie ich cyrkularności oraz zdolności do recyklingu, a także nieprecyzyjnych zobowiązań Shein do zmniejszenia śladu węglowego.
Kanada wprowadza wytyczne dotyczące greenwashingu
Wytyczne zawierają sześć głównych zasad:
► Zasada 1: Twierdzenia dotyczące środowiska powinny być prawdziwe i nie mogą być fałszywe ani wprowadzające w błąd.
► Zasada 2: Korzyści środowiskowe produktu oraz twierdzenia dotyczące jego działania powinny być odpowiednio i rzetelnie przetestowane.
► Zasada 3: Porównawcze twierdzenia środowiskowe powinny jasno określać, co jest porównywane.
► Zasada 4: Twierdzenia środowiskowe powinny unikać przesady.
► Zasada 5: Twierdzenia środowiskowe powinny być jasne i konkretne – a nie ogólnikowe.
► Zasada 6: Twierdzenia środowiskowe dotyczące przyszłości powinny być poparte dowodami i jasno określonym planem.
Ważnym elementem wytycznych jest szereg przykładów ich zastosowania, które mogą być przydatne przy analizie greenwashingu również dla polskich spółek.
prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń
12 sierpnia 2025 r. Daimler, Volvo, Paccar, i International Motors (czterech największych producentów samochodów ciężarowych w USA) pozwały stan Kalifornia reprezentowany przez gubernatora i CARB (California Air Resources Board). Celem pozwu jest zablokowanie wejścia w życie restrykcyjnych przepisów dotyczących obowiązku redukcji emisji przez ciężarówki w nadchodzących latach, które do 2050 r. powodowałyby niemal całkowite wyeliminowanie pojazdów ciężarowych innych niż elektryczne (sprawa Daimler Truck North America LLC v. California Air Resources Board, No. 25-02255).
Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!
W ostatnich miesiącach w świecie ESG miało miejsce wiele ciekawych zdarzeń, które nie ograniczały się do Unii Europejskiej (o której pisałem zazwyczaj w ostatnich artykułach). W USA głośno jest o świeżo złożonym pozwie skierowanym przeciwko stanowi Kalifornia przez największych producentów ciężarówek. Z tapetu nie schodzi także greenwashing – we Włoszech nałożono znaczącą karę na Shein, a w Kanadzie wydano wytyczne dotyczące greenwashingu. Z kolei w Chinach wydano nową zieloną taksonomię dotyczącą produktów finansowych.
USA: Daimler i Volvo pozywają władze Kalifornii, aby zablokować regulacje klimatyczne
12 sierpnia 2025 r. Daimler, Volvo, Paccar, i International Motors (czterech największych producentów samochodów ciężarowych w USA) pozwały stan Kalifornia reprezentowany przez gubernatora i CARB (California Air Resources Board). Celem pozwu jest zablokowanie wejścia w życie restrykcyjnych przepisów dotyczących obowiązku redukcji emisji przez ciężarówki w nadchodzących latach, które do 2050 r. powodowałyby niemal całkowite wyeliminowanie pojazdów ciężarowych innych niż elektryczne (sprawa Daimler Truck North America LLC v. California Air Resources Board, No. 25-02255).
Pozew zarzuca sprzeczność tych wymogów z prawem federalnym i jest pokłosiem sporu stanu Kalifornia z prezydentem Trumpem. Kalifornia od lat miała prawo wprowadzać zwolnienia w ramach Ustawy o czystym powietrzu, które pozwalały na wdrażanie przez nią ostrzejszych norm emisji niż reszta USA. Jednakże prezydent Trump podpisał ustawę, która uchylała możliwość wprowadzania takich zwolnień, co nie jest akceptowane przez demokratycznego gubernatora Kalifornii. W efekcie, producenci ciężarówek wskazują, że znaleźli się w „potrzasku” regulacyjnym.