Podsumowanie: sporo praktycznych informacji o stosowaniu SFDR

SFDR to regulacja, która – jak widać z Raportu ESMA – nadal cechuje się sporą niejednolitością stosowania. Raport ESMA zawiera wiele ciekawych przykładów dobrych i złych praktyk tak dotyczących ujawnień na poziomie podmiotu, jak i ujawnień na poziomie produktu. W efekcie, podmioty, które dokonują ujawnień na podstawie SFDR, mogą zaczerpnąć z Raportu ESMA sporą porcję praktycznych informacji, które będą przydatne przy weryfikacji prawidłowości ujawnień na podstawie SFDR, jak i dokumentów stanowiących ich bazę.

Wśród przykładów nieprawidłowości ujawnień na poziomie produktu wskazywano np. na używanie przez fundusze ujawniające informacje wyłącznie na podstawie art. 6 SFDR (czyli produkty niebędące jasno- lub ciemnozielonymi) w swoich nazwach odniesienia do ESG lub zrównoważonego rozwoju, co mogło wprowadzać w błąd inwestorów.

Ujawnienia na poziomie produktu

Jeśli chodzi o ujawnienia na poziomie produktu, to Raport ESMA obejmuje problematykę art. 6 (informacje przedkontraktowe nt. ryzyk dla zrównoważonego rozwoju), 8 (produkty jasnozielone promujące aspekty środowiskowe lub społeczne) i 9 (produkty ciemnozielone mające na celu zrównoważone inwestycje) SFDR. W tym zakresie raport ESMA wskazuje także na szereg problemów. Wśród nich można wymienić m.in.:

  • używanie przez fundusze ujawniające informacje wyłącznie na podstawie art. 6 SFDR (czyli produkty niebędące jasno- lub ciemnozielonymi) zawierały w swoich nazwach odniesienia do ESG lub zrównoważonego rozwoju, co mogło wprowadzać w błąd inwestorów;

  • fundusze jasnozielone (art. 8 SFDR) nie wdrożyły procesów wewnętrznych zapewniających przestrzeganie zasad good governance przez spółki, w które inwestują. Nie określano m.in. jak długo spółki, które naruszają te zasady, mogą pozostawać w portfelu funduszu oraz kiedy naruszenie jest na tyle poważne, aby je z niego wykluczyć;

  • deklarowano nadmierną liczbę promowanych celów zrównoważonego rozwoju z odwołaniem do Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG), wskazując wszystkie te cele, podczas gdy w rzeczywistości wkład w promowanie dotyczył jedynie jednego lub dwóch;

  • fundusz  ujawniający zgodnie z art. 9 SFDR (produkt ciemnozielony) nie przeprowadził analizy z punktu widzenia zasady nie czyń poważnych szkód (DNSH) emitentów zielonych obligacji, ponieważ nie udostępnili oni wystarczających informacji. W rezultacie fundusz nie mógł spełnić wymogów SFDR dotyczących zrównoważonych inwestycji.

PAI na poziomie podmiotu sporządzane jest z uwzględnieniem wzoru oświadczenia dotyczącego PAI stanowiącego załącznik nr 1 do Rozporządzenia delegowanego Komisji 2022/1288 uzupełniającego SFDR w zakresie regulacyjnych standardów technicznych („RTS”). Zgodnie z raportem ESMA zgodność oświadczeń PAI z przepisami załącznika nr 1 RTS stała zasadniczo na zadowalającym poziomie.

PAI na poziomie podmiotu

Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) SFDR uczestnicy rynku finansowego, którzy biorą pod uwagę główne niekorzystne skutki decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju (to tzw. PAI na poziomie podmiotu), mają obowiązek publikowania i utrzymywania na swoich stronach internetowych oświadczenia na temat strategii w zakresie due diligence w odniesieniu do tych skutków. PAI na poziomie podmiotu sporządzane jest z uwzględnieniem wzoru oświadczenia dotyczącego PAI stanowiącego załącznik nr 1 do Rozporządzenia delegowanego Komisji 2022/1288 uzupełniającego SFDR w zakresie regulacyjnych standardów technicznych („RTS”).

Zgodnie z raportem ESMA zgodność oświadczeń PAI z przepisami załącznika nr 1 RTS stała zasadniczo na zadowalającym poziomie. Zwrócono jednak uwagę m.in. na następujące problemy:

  • niektórzy uczestnicy rynku finansowego umieszczali informację o PAI na poziomie podmiotu w miejscach na stronie internetowej, których znalezienie nie jest intuicyjne dla użytkownika;

  • brak było szczegółowych informacji dotyczących wskaźników używanych przy sporządzaniu PAI;

  • nie uwzględniano wystarczająco szczegółowych informacji dotyczących metodologii i danych używanych do mierzenia zgodności działalności z kodeksami odpowiedzialnego biznesu oraz międzynarodowymi standardami lub zgodności z celami Porozumienia Paryskiego;

  • dokonywano zmian we wzorze oświadczenia PAI (np. usuwano określone sekcje);

  • brak wystarczających danych na temat prognozowanych scenariuszy klimatycznych;

  • niejasny opis polityk zaangażowania.

Opisując dobre praktyki, ESMA zwrócił uwagę np. na uwzględnienie w PAI opisu sposobu dostosowania polityk zaangażowania w przypadku braku redukcji PAI przez czas dłuższy niż okres jednego raportowania.

Sustainsurance | Prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

ESMA wskazuje na prawidłowe metody używane do uwzględnienia ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w procesie wynagradzania. Do nich należy zaliczyć m.in. zintegrowanie celów pracowników lub wskaźników oceny pracowników z kryteriami powiązanymi z ryzykami dla zrównoważonego rozwoju.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!

Podobne wpisy

arrow left
arrow right
SFDR błędy, SFDR, PAI, PAI produkt, PAI podmiot, ESMA, SFDR ubezpieczenia
04 lipca 2025

ESMA o nieprawidłowościach we wdrażaniu SFDR 

Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) opublikował 30 czerwca 2025 r. raport za lata 2023-2024 dotyczący uwzględnienia ryzyka dla zrównoważonego rozwoju i ujawnień, który powstał we współpracy z państwowymi organami nadzoru (Raport ESMA). Analiza zakończona Raportem ESMA miała na celu m.in. ocenę zgodności nadzorowanych podmiotów z przepisami SFDR (Rozporządzenie 2019/2088 w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych). W związku z tym, Raport ESMA zawiera szereg ciekawych wniosków i przykładów tych podmiotów, które podlegają SFDR. Na rynku ubezpieczeniowym będą to zatem głównie zakłady ubezpieczeń na życie.

Informacje o polityce wynagrodzeń

Zgodnie z art. 5 ust. 1 SFDR uczestnicy rynku finansowego mają zawrzeć w swoich politykach wynagrodzeń informacje o sposobie zapewnienia spójności tych polityk z wprowadzeniem do działalności ryzyk dla zrównoważonego rozwoju. Informacje te obowiązkowo publikowane są na stronach internetowych.

W tym zakresie Raport ESMA wskazuje, że:

  • zidentyfikowano kilka przypadków, w których ryzyka dla zrównoważonego rozwoju w ogóle nie były inkorporowane do polityk wynagrodzeń;

  • problemem są także informacje o polityce wynagrodzeń, które pomijają wymagane informacje na temat swojej spójności z ryzykami dla zrównoważonego rozwoju lub zawierają informacje, które są niejasne i nieodwołujące się do konkretnych wskaźników ESG;

  • zidentyfikowano przypadki, w których informacje na temat polityki wynagrodzeń publikowane były wyłącznie na stronie internetowej spółki matki, co ESMA uznaje za naruszenie art. 5 ust. 1 SFDR.

ESMA wskazuje też na prawidłowe metody używane do uwzględnienia ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w procesie wynagradzania. Do nich należy zaliczyć m.in. zintegrowanie celów pracowników lub wskaźników oceny pracowników z kryteriami powiązanymi z ryzykami dla zrównoważonego rozwoju.