Podsumowanie: okres przejściowy to korzyść, o której warto pamiętać

Decyzje, co do daty zawarcia, okresu obowiązywania lub treści umów ubezpieczenia zawieranych w okolicach terminu wejścia w życie Polskiego Aktu o Dostępności mogą mieć istotne znaczenie dla spełnienia przez przedsiębiorców warunków skorzystania z przywilejów, jakie daje dodatkowy pięcioletni okres przejściowy na dostosowanie się do wymogów dostępności. Może się bowiem okazać, że zawarcie umowy dnia 27 a nie 28 czerwca, albo podpisanie jej na 5 lat zamiast na 12 miesięcy spowoduje, iż Polski Akt o Dostępności nie znajdzie do niej w pełni zastosowania aż do 28 czerwca 2030 r. Warto te warunki mieć na uwadze – szczególnie w przypadku umów, dla których spełnienie wymogów dostępności mogłoby być utrudnione w okresie następującym bezpośrednio po wejściu w życie Polskiego Aktu o Dostępności.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 PAD usługodawca może do dnia 28 czerwca 2030 r. oferować lub świadczyć usługi przy wykorzystaniu produktów niespełniających wymagań dostępności, które wykorzystywał w celu oferowania lub świadczenia usług tego samego rodzaju przed dniem wejścia w życie ustawy.

Usługi z wykorzystaniem produktów niespełniających wymagań dostępności możliwe do 28 czerwca 2030 r.

Zgodnie z Polskim Aktem o Dostępności do oferowania i świadczenia usług nim objętych należy wykorzystywać produkty spełniające wymagania dostępności określone w art. 7 – 11 ustawy (np. interfejs użytkownika musi umożliwiać komunikowanie się zapewniając dostępność przez różne kanały sensoryczne i obejmować rozwiązania alternatywne dla elementów wizualnych, dźwiękowych, mowy i dotykowych). Dzięki przepisom przejściowym wymóg ten przez pierwsze 5 lat obowiązywania Polskiego Aktu o Dostępności został nieco "poluzowany".

Zgodnie bowiem z art. 85 ust. 2 PAD usługodawca może do dnia 28 czerwca 2030 r. oferować lub świadczyć usługi przy wykorzystaniu produktów niespełniających wymagań dostępności, które wykorzystywał w celu oferowania lub świadczenia usług tego samego rodzaju przed dniem wejścia w życie ustawy. Trzeba zatem spełnić łącznie dwa warunki: produkt niespełniający wymagań dostępności musi być wykorzystywany przed 28 czerwca 2025 r. w celu oferowania lub świadczenia usług (odpadają przypadki rozpoczęcia korzystania z produktu do świadczenia usług po tej dacie), a ponadto usługi świadczone po tym dniu na podstawie wskazanego produktu muszą być tego samego rodzaju, co usługi świadczone przed 28 czerwca 2025 r. (wydaje się, że wymóg jednorodzajowości usług w przypadku ubezpieczeń powinien być dosyć łatwy do spełnienia).

Zgodnie z art. 85 ust. 1 PAD umowy o oferowanie lub świadczenie usług zawarte przed dniem wejścia w życie Polskiego Aktu o Dostępności mogą nadal obowiązywać w niezmienionej treści do dnia ich wygaśnięcia, jednak nie dłużej niż do dnia 28 czerwca 2030 r. W praktyce przepis ten prowadzi do wydłużenia czasu na dostosowanie się do przepisów PAD o 5 lat, o ile zostaną spełnione określone w nim warunki.

Umowy zawarte przed 28 czerwca 2025 r. i niezmienione po tym dniu korzystają z pięcioletniego okresu przejściowego

Powstaje jednak pytanie, co powinno stać się z umowami, które zostały zawarte przed 28 czerwca 2025 r., a na ich podstawie są oferowane lub świadczone usługi wchodzące w reżim nowych wymogów dostępności. Czy funkcjonowanie takich umów również należy dostosować do Polskiego Aktu o Dostępności? Odpowiedź na to pytanie daje art. 85 ust. 1 PAD. Zgodnie z nim umowy o oferowanie lub świadczenie usług zawarte przed dniem wejścia w życie Polskiego Aktu o Dostępności mogą nadal obowiązywać w niezmienionej treści do dnia ich wygaśnięcia, jednak nie dłużej niż do dnia 28 czerwca 2030 r. W praktyce przepis ten prowadzi do wydłużenia czasu na dostosowanie się do przepisów PAD o 5 lat, o ile zostaną spełnione określone w nim warunki.

Po pierwsze, przepis dotyczy wyłącznie umów, które zostały zawarte przed 28 czerwca 2025 r. i nadal obowiązują po tej dacie. Będą to zatem tak umowy zawarte na czas określony, jak i nieokreślony. W przypadku zatem zawierania umowy ubezpieczenia w okresie granicznym, aby skorzystać z przywilejów pięcioletniego okresu przejściowego, warto dążyć do jej podpisania najpóźniej w dniu 27 czerwca 2025 r.

Po drugie, warunkiem zastosowania art. 85 ust. 1 PAD jest niezmienność treści takich umów aż do ich wygaśnięcia. To sugeruje, że jakakolwiek zmiana umowy po 28 czerwca 2025 r. wyklucza stosowanie okresu przejściowego i skutkuje koniecznością dostosowania umowy do wymogów Polskiego Aktu o Dostępności od dnia wejścia w życie zmiany. Trzeba przy tym zastrzec, że przepis mówi o „niezmienionej treści” umowy. Innymi słowy, dotyczy on zmian w jej tekście. Dlatego za zmianę umowy z punktu widzenia art. 85 ust. 1 PAD nie należałoby odczytywać np. automatycznego przedłużenia umowy ubezpieczenia na kolejny okres ubezpieczenia, o ile takie przedłużenie było przewidziane w jej pierwotnym tekście a nie zostało dokonane w drodze aneksu do umowy. Za zmianę treści umowy nie należałoby także poczytywać przystąpienia kolejnych ubezpieczonych do umowy ubezpieczenia grupowego.

Sustainsurance | Prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

Dla rynku ubezpieczeniowego kluczowe jest zaś założenie, że ustawowe wymogi dostępności znajdą zastosowanie wyłącznie do dystrybucji ubezpieczeń i usług ubezpieczeniowych kwalifikowanych jako usługi handlu elektronicznego w rozumieniu Polskiego Aktu o Dostępności. Czyli będą one obowiązywać w stosunku do usług świadczonych lub oferowanych konsumentom na odległość (tj. bez równoczesnej obecności obu stron) drogą elektroniczną przez strony internetowe lub urządzenia mobilne (np. smartfony, tablety).

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!

Podobne wpisy

arrow left
arrow right
Polski Akt o Dostępności, Dostępność, PAD, ubezpieczenia dostępność, dostępność usług finansowych
13 czerwca 2025

Polski Akt o Dostępności: wejście w życie i pięcioletni okres przejściowy 

Coraz mniej czasu zostało do wejścia w życie Polskiego Aktu o Dostępności (PAD), który zacznie obowiązywać – również na rynku ubezpieczeniowym –  już od 28 czerwca 2025 r. Jednakże w stosunku do niektórych umów przepisy PAD umożliwiają wstrzymanie się ze stosowaniem nowych wymogów dostępności w okresie przejściowym, który może trwać nawet przez kolejnych 5 lat. O tym, z czym wiąże się wejście w życie Polskiego Aktu o Dostępności oraz jakie są warunki skorzystania z dobrodziejstw okresu przejściowego jego stosowania piszę w dalszej części tego artykułu.

Podstawowe informacje o Polskim Akcie o Dostępności

O Polskim Akcie o Dostępności w kontekście ubezpieczeniowym pisałem już szerzej w jednym z poprzednich tekstów (zob. Polski Akt o Dostępności: podstawowe informacje i „ubezpieczeniowej wątpliwości”). W dużym skrócie jest to ustawa nakładająca na przedsiębiorców nowe obowiązki w zakresie zapewnienia dostępności produktów i usług osobom ze szczególnymi potrzebami (np. osób starszych lub z niepełnosprawnościami), których naruszenie jest obwarowane sankcjami.

Dla rynku ubezpieczeniowego kluczowe jest zaś założenie, że ustawowe wymogi dostępności znajdą zastosowanie wyłącznie do dystrybucji ubezpieczeń i usług ubezpieczeniowych kwalifikowanych jako usługi handlu elektronicznego w rozumieniu Polskiego Aktu o Dostępności. Czyli będą one obowiązywać w stosunku do usług świadczonych lub oferowanych konsumentom na odległość (tj. bez równoczesnej obecności obu stron) drogą elektroniczną przez strony internetowe lub urządzenia mobilne (np. smartfony, tablety).

Polski Akt o Dostępności wchodzi w życie 28 czerwca 2025 r.

Wymogi dostępności wynikające z Polskiego Aktu o Dostępności zaczną obowiązywać z dniem 28 czerwca 2025 r., co wynika z art. 88 PAD. To niewątpliwie oznacza, że zawarte od tego dnia umowy o oferowanie lub świadczenie usług powinny zostać dostosowane do nowych regulacji (np. usługodawcy będą musieli dokonywać oceny zgodności usługi z wymaganiami dostępności, czy też zawierać w regulaminie świadczenia usług informację o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności).