Produkty wielowariantowe w kategoryzacji na gruncie SFDR

Platforma podjęła też problem produktów wielowariantowych (multi-option products), do których należą m.in. ubezpieczenia na życie z UFK i których status na gruncie SFDR bywa problematyczny. W ocenie Platformy Zrównoważonych Finansów produkty takie mogą być uznawane za produkty nieklasyfikowane, ponieważ ich ostateczny kształt zależy od wyboru klienta. Natomiast w pewnych przypadkach będzie można przypisać je do określonych kategorii  (w szczególności do kategorii ESG).

Zmiany SFDR są potrzebne, bo gorzej (chyba) być nie może

Wielu specjalistów, w tym Platforma ds. Zrównoważonych Finansów, uznaje wprowadzenie kategorii produktów w ramach SFDR za rozwiązanie, które może pomóc uratować sens tej regulacji. Można zatem prognozować, że właśnie w tym kierunku będzie zmierzać przyszła rewizja SFDR. Czy słusznie? Patrząc na odpowiedzi interesariuszy w ramach konsultacji prowadzonych przez Komisję, trudno sobie wyobrazić jeszcze gorsze opinie o SFDR. Dlatego wydaje się, że zmian w SFDR, które w zamyśle mają uprościć system, obawiać się nie trzeba. Gorzej (chyba) być nie może.

Artykuł został opublikowany w ramach cyklu "Zrównoważone ubezpieczenia" 9 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ubezpieczeniowym.

Platforma ds. Zrównoważonych Finansów rekomenduje podział produktów na następujące kategorie:

► Zrównoważone – zgodne z taksonomią lub inwestycje zrównoważone bez znaczących szkodliwych działań

► Przejściowe – inwestycje lub wspierające przejście do zrównoważonej i opartej o neutralność klimatyczną gospodarki, zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej dotyczącymi ułatwiania finansowania przejścia do zrównoważonej gospodarki.

► ESG – wykluczenie inwestycji i działań o znaczącym szkodliwym wpływie, inwestowanie w aktywa o wyższych standardach środowiskowych i/lub społecznych oraz posiadanie innych cech związanych ze zrównoważonym rozwojem

► Produkty nieklasyfikowane – pozostałe produkty finansowe.

Kategorie produktów w SFDR wg Platformy Zrównoważonych Finansów

Platforma ds. Zrównoważonych Finansów rekomenduje podział produktów na następujące kategorie:

Zrównoważone – zgodne z taksonomią lub inwestycje zrównoważone bez znaczących szkodliwych działań

Przejściowe – inwestycje lub wspierające przejście do zrównoważonej i opartej o neutralność klimatyczną gospodarki, zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej dotyczącymi ułatwiania finansowania przejścia do zrównoważonej gospodarki.

ESG – wykluczenie inwestycji i działań o znaczącym szkodliwym wpływie, inwestowanie w aktywa o wyższych standardach środowiskowych i/lub społecznych oraz posiadanie innych cech związanych ze zrównoważonym rozwojem

Produkty nieklasyfikowane – pozostałe produkty finansowe.

Podział zaproponowany przez Platformę ds. Zrównoważonych Finansów w dużej mierze pokrywa się z tym, który rekomendowały ESAs. Także tutaj pojawia się pomysł, aby wymogiem dla przypisania produktu do kategorii było spełnienie progów % inwestycji we wskazane aktywa. Platforma nie określa jednak konkretnych progów %, zakładając że te powinny być wypracowane w przyszłości. Ponadto, wskaźniki do ustalenia progów % mają być kompatybilne ze wskaźnikami stosowanymi na rynku poza systemem unijnym, aby były łatwe do stosowania dla globalnych instytucji.

Platforma Zrównoważonych Finansów nie wyklucza wyodrębnienia podkategorii, jeśli będzie to potrzebne z punktu widzenia inwestorów, których preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju są bardziej dookreślone. Przewidywane są też konsultacje nazw kategorii z konsumentami, a więc także one mogą ulec jeszcze modyfikacjom.

Integracja kategorii produktów z obecnym systemem SFDR

Platforma Zrównoważonych Finansów rekomenduje, aby w pracach nad nowymi kategoriami uwzględnić fakt, że instytucje finansowe dotychczas zainwestowały spore środki w wdrożenie SFDR. Dlatego potrzebna jest analiza tego, jak obowiązujące zasady ujawnień na podstawie art. 8 i 9 SFDR będą mogły być wykorzystane w ramach nowego systemu kategoryzacji? W tym celu potrzebne jest m.in. badanie, ile z obecnych produktów z art. 8 i 9 mogłoby być uznanych za produkty nieklasyfikowane. Wstępna ocena dokonana przez Platformę ds. Zrównoważonych Finansów pokazuje, że potencjalnie produkty:

  • Neutralne (art. 6 SFDR) byłyby uznawane za produkty nieklasyfikowane

  • Jasnozielone (art. 8 SFDR) mogłyby być przyporządkowane do każdej kategorii

  • Ciemnozielone (art. 9 SFDR) mogłyby zostać uznane za produkty zrównoważone albo przejściowe.

Aż 84% interesariuszy uważa ujawnienia wymagane przez SFDR w obecnym brzmieniu za bezużyteczne dla inwestorów (!), natomiast 71% jest zdania, że koszty ujawnień są nieproporcjonalne do korzyści jakie ujawnienia przynoszą – wynika z konsultacji nt. SFDR przeprowadzonych przez Komisję.

Wyniki konsultacji Komisji: SFDR kosztowny i bezużyteczny dla inwestorów

84% interesariuszy uważa ujawnienia wymagane przez SFDR w obecnym brzmieniu za bezużyteczne dla inwestorów (!), natomiast 71% jest zdania, że koszty ujawnień są nieproporcjonalne do korzyści jakie ujawnienia przynoszą – wynika z konsultacji nt. SFDR przeprowadzonych przez Komisję. Z innych ciekawych danych:

► 62% uczestników konsultacji uznaje, że SFDR nie przyczynił się do wzmocnienia ochrony inwestorów i nie ułatwił im porównywania produktów finansowych pod katem zrównoważoności,

► 82% respondentów uważa wiele wymogów i koncepcji prezentowanych przez SFDR za całkowicie niejasne,

► 88% interesariuszy wskazało na luki w danych potrzebnych do dokonywania ujawnień w ramach SFDR.

Obok takich statystyk trudno przejść obojętnie. Dlatego nie dziwi, że wśród ekspertów trwają intensywne poszukiwania rozwiązania problemu.

Potrzeba wprowadzenia kategorii produktów na gruncie SFDR?

Pomysł wprowadzenia kategorii produktów na gruncie SFDR nie jest nowością. Rekomendowała ją wcześniej m. in. Wspólna Opinia ESAs. Na potrzebę takiego rozwiązania wskazują też odpowiedzi w ramach konsultacji przeprowadzonych przez Komisję Europejską – 72% respondentów uważa, że obecny system ujawnień na podstawie SFDR, bez wprowadzenia kategorii produktów, jest niewystarczający.

Przypomnę, że obecnie na podstawie SFDR rozróżnia się trzy typy produktów – ciemnozielone (art. 9 SFDR), jasnozielone (art. 8 SFDR) i neutralne. Jednakże takiej klasyfikacji i nazewnictwa produktów nie znajdziemy w tekście SFDR. Są efektem interpretacji przepisów SFDR oraz potrzeby uproszczenia dyskusji. Nie są zatem formalnymi kategoriami produktów łatwymi do zrozumienia dla inwestorów (np. SFDR nie przewiduje choćby jaki udział % inwestycji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem mają zawierać dane produkty).

Sustainsurance | Prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

Po kilku latach obowiązywania nadszedł czas na jego kompleksową ocenę, której dokonywano w wielu oficjalnych publikacjach w 2024 r. Jedną z najbardziej aktualnych jest raport „Kategoryzacja Produktów zgodnie z SFDR: Propozycja Platformy Zrównoważonych Finansów” z 17 grudnia 2024 r., w którym postuluje się wprowadzenie do SFDR łatwych do zrozumienia dla inwestorów kategorii produktów finansowych.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!

Podobne wpisy

27 lutego 2025
Polski Akt o Dostępności można zaliczyć do prawa zrównoważonego rozwoju dotyczącego kwestii społecznych. Jego celem jest bowiem polepszenie dostępności powszechnych w obrocie produktów i usług dla osób ze szczególnymi potrzebami
18 lutego 2025
5 lutego 2025 r. Platforma Zrównoważonych Finansów opublikowała raport, w którym przeanalizowała system taksonomiczny oraz sformułowała rekomendacje zmierzające do jego uproszczenia. Świeżo opublikowany dokument zatytułowany Uproszczenie Taksonomii UE w celu
06 lutego 2025
8 listopada 2024 r. Przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen ogłosiła rozpoczęcie prac nad konsolidacją unijnego prawa ESG i zrównoważonego rozwoju w ramach pakietu Omnibus. Celem ma być uproszczenie i
SFDR, zmiana SFDR, Sustainable Finance, ESA, EIOPA. UFK, Zrównoważony rozwój, Zrównoważone finance
10 stycznia 2025

SFDR: Propozycje zmian Platformy Zrównoważonych Finansów

Rozporządzenie SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation) od momentu wejścia w życie krytykuje się m.in. za brak przejrzystości i nieskuteczność. Po kilku latach obowiązywania nadszedł czas na jego kompleksową ocenę, której dokonywano w wielu oficjalnych publikacjach w 2024 r. Jedną z najbardziej aktualnych jest raport „Kategoryzacja Produktów zgodnie z SFDR: Propozycja Platformy Zrównoważonych Finansów” z 17 grudnia 2024 r., w którym postuluje się wprowadzenie do SFDR łatwych do zrozumienia dla inwestorów kategorii produktów finansowych.

Publikacje krytyczne wobec SFDR w 2024 r.

Przed opublikowaniem Raportu Platformy Zrównoważonych Finansów, w 2024 pojawiły się co najmniej dwie ciekawe publikacje nie pokazujące SFDR w zbyt korzystnym świetle. Pierwsza to, zawierająca wiele krytycznych wniosków i propozycji zmian SFDR, Wspólna Opinia Europejskich Organów Nadzoru (ESAs, tj. działających wspólnie EIOPA, ESMA i EBA) dotycząca oceny SFDR z 16 czerwca 2024 r. O Opinii pisałem już w poprzednich artykułach „Zrównoważonych ubezpieczeniach”. Druga to opublikowany 3 maja 2024 r. przez Komisję Europejską Raport podsumowujący konsultacje dotyczące oceny SFDR z okresu 14 września 2023 r. – 22 grudnia 2023 r., który zawiera miażdżące dla SFDR dane.