Podsumowanie
Dokument ESMA ma być edukacyjnym drogowskazem dla podmiotów nadzorowanych oraz punktem odniesienia dla krajowych organów nadzoru. Nie jest to natomiast opinia czy wytyczne nadzorcze, które muszą zostać obligatoryjnie wdrożone przez krajowe organy nadzoru. W mojej opinii to dobry kierunek działania i sposób wywierania wpływu na podmioty nadzorowane, które dostają praktyczne zestawienie dobrych i złych praktyk, które wprost można stosować albo których należy unikać. Przypomnę, że na gruncie typowo ubezpieczeniowym ciekawe przykłady dobrych i złych praktyk w zakresie posługiwania się oświadczeniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju podaje np. Opinia EIOPA w sprawie oświadczeń dotyczących zrównoważonego rozwoju i greenwashingu w sektorze ubezpieczeniowym i emerytalnym (zob. szerzej: Oświadczenia dotyczące zrównoważonego rozwoju pod lupą nadzoru) – z zastrzeżeniem, że opinię EIOPA krajowe organy nadzoru mają wdrożyć do czerwca 2026 r.
Wg ESMA do greenwashingu prowadzi w szczególności przedstawianie wymaganych prawem ujawnień (np ujawnień SFDR) w sposób sugerujący, że jest to element wyróżniający dany produkt.
Referencje ESG dotyczące certyfikatów i nagród
Czego nie robić?
► Nie przedstawiać wymaganych prawem ujawnień (np. wymaganych przez SFDR) w sposób sugerujący, że są to certyfikaty czy etykiety wyróżniające produkty.
► Jeżeli komunikat został zatwierdzony przez krajowy organ nadzoru zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie umieszczać logo takiego organu w sposób sugerujący, że może być to certyfikat lub etykieta nadana przez ten organ.
► Jeśli produkt nie podlega określonym ujawnieniom regulacyjnym, nie twierdzić, że produkt jest z nimi zgodny.
Przykład złej praktyki: Podmiot rynku finansowego w raporcie o zrównoważonym rozwoju wskazuje, że otrzymał zewnętrzny certyfikat ESG w danym dniu i roku za swoją strategię ESG oraz za cechy ESG uwzględnione w zarządzaniu. Komunikaty o datach nie są natomiast poparte żadnymi informacjami na temat samego certyfikatu (np. nie wyjaśniono żadnych kryteriów jego przyznania, jak również nie wskazano, czy firma uiściła opłatę za przyznanie certyfikatu).
Referencje ESG dotyczące porównań z konkurencją
Czego nie robić?
► Nie porównywać podmiotu ani produktu do innych bez wskazania źródeł informacji oraz kluczowych założeń porównania (np. przy twierdzeniach takich jak: „Poświęcamy ponadprzeciętną uwagę kwestiom społecznym”).
► Nie powoływać się na Referencje ESG lub jasno wskazywać na ich ograniczenia, jeśli ocena ESG opiera się na porównaniu z małą lub mało reprezentatywną grupą porównawczą.
► Nie tworzyć wewnętrznych klasyfikacji ESG niezgodnych z profilem ocenianego na ich podstawie produktu.
Przykład złej praktyki: Zarządzający aktywami w kartach informacyjnych funduszy, broszurach i materiałach marketingowych wykorzystuje oceny funduszy korzystając z platformy X. W przypadku niektórych funduszu, dla których oceny z platformy X są bardzo niskie w danym miesiącu, zarządzający zastępuje je bardziej korzystną oceną zewnętrzną z platformy Y.
ESMA jako przykład działań, które prowadzą do greenwashingu wskazuje wyolbrzymianie znaczenia Referencji ESG przez przedsiębiorców (np. nadawanie zbyt dużego znaczenia przystąpieniu do określonej inicjatywy branżowej albo otrzymaniu nagrody ESG), jak również komunikowanie wybiórczo informacji, co znaczy bycie sygnatariuszem danej inicjatywy branżowej.
Ogólne posługiwanie się Referencjami ESG
Czego nie robić?
► Nie odwoływać się do Referencji ESG w odniesieniu do produktów, które nie uwzględniają aspektów zrównoważonego rozwoju.
► Nie wyolbrzymiać znaczenia Referencji ESG, takiego jak przynależność do inicjatywy branżowej albo otrzymanej nagrody ESG.
► Nie używać nieaktualnych Referencji ESG albo takich, które nie odzwierciedlają aktualnego profilu danego podmiotu lub produktu.
► W przypadku posługiwania się kilkoma źródłami potwierdzającymi Referencje ESG (np. różne zewnętrzne ratingi ESG), nie posługiwać się wyłącznie tymi, które są najkorzystniejsze.
Przykład złej praktyki: Bank w swoich materiałach marketingowych (np. postach na mediach społecznościowych) na temat zielonych inicjatyw wskazuje, że jest „najbardziej zrównoważonym bankiem na świecie”. Nie wskazuje jednak żadnego potwierdzenia tego faktu ani szczegółów dotyczących założeń leżących u podstaw porównania, grupy porównawczej itp.
Referencje ESG dotyczące inicjatyw branżowych
Czego nie robić?
► Nie powoływać się na uczestnictwo w inicjatywie, jeśli dana organizacja lub produkt już z niej wystąpiły.
► Nie komunikować wybiórczo informacji, co oznacza bycie sygnatariuszem (np. nie posługiwać się starszymi korzystnymi ocenami, gdy nowsze oceny są mniej korzystne).
► Nie używać twierdzeń dotyczących podmiotu w materiałach dotyczących konkretnego produktu bez wyjaśnienia, w jaki sposób te twierdzenia mają przełożenie na poziomie produktu.
Przykład złej praktyki: Podmiot rynku finansowego zostaje członkiem inicjatywy na rzecz zerowej emisji netto, która wymaga realizacji określonych zobowiązań związanych z dekarbonizacją. Podmiot ten nie podejmuje żadnych realnych działań, aby te zobowiązania osiągnąć. Jednakże udostępnia na swojej stronie internetowej informację na temat przynależności do inicjatywy oraz linki do jej strony internetowej, a także organizuje kampanię marketingową wokół swojego członkostwa. Sugeruje też, że członkostwo w inicjatywie świadczy o jej wyższym profilu ESG.
prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń
Dokument wydany przez ESMA dotyczy korzystania przez uczestników rynku z Referencji ESG (ESG Credentials), czyli odwoływania się w swej komunikacji do różnego rodzaju informacji na temat kwalifikacji, etykiet, ratingów, ocen lub certyfikatów w zakresie ESG. Nota ESMA może być bardzo przydatnym narzędziem nie tylko dla ubezpieczycieli oferujących produkty inwestycyjne, ale dla wszystkich podmiotów na rynku ubezpieczeniowym.
Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!
ESMA (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) niedawno opublikowała pierwszą notę tematyczną na temat jasnych, uczciwych i niewprowadzających w błąd oświadczeń w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dokument wydany przez ESMA dotyczy korzystania przez uczestników rynku z Referencji ESG (ESG Credentials), czyli odwoływania się w swej komunikacji do różnego rodzaju informacji na temat kwalifikacji, etykiet, ratingów, ocen lub certyfikatów w zakresie ESG. Nota ESMA może być bardzo przydatnym narzędziem nie tylko dla ubezpieczycieli oferujących produkty inwestycyjne, ale dla wszystkich podmiotów na rynku ubezpieczeniowym, bowiem podaje szereg przystępnych przykładów dobrych i złych praktyk. W tym artykule skupię się na opisaniu tego, czego wg ESMA należy unikać, aby nie narazić się na greenwashing.
Obszary posługiwania się Referencjami ESG
Zdaniem ESMA Referencje ESG, którymi posługują się podmioty rynku finansowego, oprócz generalnych twierdzeń na temat ich działalności, dotyczą w szczególności informacji na temat:
► uczestnictwa w inicjatywach branżowych;
► etykiet i nagród;
► porównań z konkurencją.
ESMA podała przykłady dobrych i złych praktyk w każdym z tych trzech obszarów oraz w odniesieniu do generalnego posługiwania się Referencjami ESG. Przykłady te są ciekawym drogowskazem, ponieważ mają uniwersalny, nie zamykający się do rynku finansowego, charakter. Poniżej przywołuję najciekawsze przykłady zachowań, które ESMA uznaje za niepożądane.