Skutki Wytycznych ESMA: „odzielenienie” UFK oraz aktualizacja ujawnień SFDR?

Na razie Wytyczne ESMA nie odnoszą się bezpośrednio do „zielonych” UFK (choć są plany, aby także je w przyszłości objęły podobne wymogi), niemniej na pewno nie pozostaną bez wpływu na ich ofertę. Co więcej, zapewne nie doprowadzą do jej „zazielenienia”. W wyniku Wytycznych ESMA można raczej spodziewać się odpływu z UFK „zielonych” funduszy. W przypadku bowiem braku spełnienia wymagań ESMA, łatwiejsza będzie zmiana nazwy na neutralną niż wyprzedaż aktywów „niezrównoważonych” albo szybka rezygnacja z inwestycji w określone sektory.

Tymczasem już sama zmiana nazwy funduszu inwestycyjnego wpływa na jego kwalifikację jako „zielonego” w rozumieniu SFDR. Przypomnę, że zgodnie z wykładnią KNF oraz Komisji, wystarczy, aby produkt finansowy w nazwie posługiwał się sformułowaniem „ESG” (tudzież podobnym terminem), aby był kwalifikowany jako produkt „jasnozielony”, czyli promujący aspekt środowiskowy lub społeczny (zob. np. pytanie 21 Q&A KNF). Wobec tego np. usunięcie odwołań do ESG w nazwie może spowodować „odzielenienie” danego funduszu.

Z kolei posiadanie przez UFK w ofercie funduszy „jasnozielonych” wpływa bezpośrednio na kwalifikację ubezpieczenia UFK jako „jasnozielonego” (zob. np. pytanie 37 Q&A KNF). Dalej, SFDR z konkretną kwalifikacją produktu UFK łączy szereg obowiązków dotyczących m. in. ujawnień przedumownych oraz na stronie internetowej. W efekcie, jeśli wydarzy się masowe „odzielenienie” funduszy inwestycyjnych (co jest niewykluczone w świetle Wytycznych ESMA), których status „dziedziczą” produkty UFK, będzie wiązać się to ze sporym wysiłkiem po stronie ubezpieczycieli, koniecznością przeglądu portfeli oraz szerszej aktualizacji dokumentacji i ujawnień.

 

Artykuł został opublikowany w ramach cyklu "Zrównoważone ubezpieczenia" 29 sierpnia 2024 r. w Dzienniku Ubezpieczeniowym.

Wytyczne ESMA wejdą w życie 21 listopada 2024 r. i będą początkowo obowiązywać tylko nowe fundusze. Fundusze istniejące będą miały dodatkowe 6 miesięcy na dostosowanie się.

Progi zrównoważonych inwestycji

Fundusze inwestycyjne posługujące się wymienionymi terminami ESG w nazwach będą musiały osiągnąć próg ilościowy w wysokości 80% odnoszący się do odsetka inwestycji uwzględniającego aspekt środowiskowy lub społeczny lub spełniającego cele zrównoważonego inwestowania zgodnie z wiążącymi elementami strategii inwestycyjnej, które mają zostać ujawnione w załącznikach II i III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1288 (RTS). Dodatkowo, fundusze wykorzystujące terminy związane ze zrównoważonym rozwojem będą musiały zobowiązać się do znaczącego inwestowania w zrównoważone inwestycje w rozumieniu SFDR.

Wykluczenia inwestycji w szkodliwe spółki

W zależności od nazwy, którą posługuje się dany fundusz, będzie on musiał stosować określone w Wytycznych ESMA wykluczenia, która odwołują się do art. 12 Taksonomii. Wykluczenia będą dotyczyć m. in. przedsiębiorstw zaangażowanych w jakąkolwiek działalność związaną z bronią kontrowersyjną, przedsiębiorstw zaangażowanych w uprawę i produkcję tytoniu, czy też przedsiębiorstw, które osiągają co najmniej 1% swoich przychodów z działalności związanej z poszukiwaniem, wydobyciem, dystrybucją lub rafinacją węgla kamiennego i brunatnego.

Wejście w życie Wytycznych ESMA

Wytyczne ESMA wejdą w życie 21 listopada 2024 r. i będą początkowo obowiązywać tylko nowe fundusze. Fundusze istniejące będą miały dodatkowe 6 miesięcy na dostosowanie się. Jeśli chodzi o krajowe organy nadzoru (w tym KNF) w ciągu 2 miesięcy mają one zawiadomić ESMA, czy zamierzają stosować Wytyczne.

Dla każdej kategorii terminów ESG określono wymagania, jakie muszą spełniać inwestycje funduszu, aby był on spójny z nazwą i mógł jej używać nie narażając się na zarzut greenwashingu. Obejmują one określone progi procentowe zrównoważonych inwestycji oraz wykluczenia inwestycji w wymienione w Taksonomii szkodliwe spółki.

Lista terminów ESG w nazwach funduszy

Wytyczne ESMA wydzieliły 5 kategorii terminów ESG w nazwach funduszy:

  • terminy związane z przejściem („transition”) – wszelkie terminy wywodzące się od podstawowego słowa „przejście”, np. „przechodzenie”, „przejściowy” itp. oraz terminy wywodzące się od słów „poprawa”, „postęp”, „ewolucja”, „transformacja”, „neutralny emisyjnie” itp.

  • terminy związane ze środowiskiem („environmental”) – wszelkie słowa wywołujące u inwestora wrażenie promowania cech środowiskowych, np. „zielony”, „środowiskowy”, „klimat” itp. Terminy te mogą również obejmować skróty „ESG10” i „SRI11”

  • terminy społeczne („social”) – wszelkie słowa wywołujące u inwestora wrażenie promowania cech społecznych, np. „społeczny”, „równość” itp.

  • terminy związane z ładem korporacyjnym („governance”) – wszelkie słowa wywołujące u inwestora wrażenie skupienia się na ładzie korporacyjnym, np. „ład korporacyjny”, „kwestie sporne” itp.

  • terminy związane z oddziaływaniem” („impact”) – wszelkie terminy pochodzące od podstawowego słowa „oddziaływać”, np. „oddziałujący”, „oddziaływanie” itp.

  • terminy związane ze zrównoważonym rozwojem („sustainability”) – wszelkie terminy wywodzące się od słów „zrównoważony rozwój” albo od słowa „zrównoważony” (jednak wyłącznie w kontekście zrównoważonego rozwoju).

Dla każdej kategorii terminów ESG określono wymagania, jakie muszą spełniać inwestycje funduszu, aby był on spójny z nazwą i mógł jej używać nie narażając się na zarzut greenwashingu. Obejmują one określone progi procentowe zrównoważonych inwestycji oraz wykluczenia inwestycji w wymienione w Taksonomii szkodliwe spółki.

Sustainsurance | Prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!

Podobne wpisy

29 listopada 2024
Niedawno zakończyły się prace nad jedną z największych zmian dyrektywy 2009/138/WE (Solvency II) od czasów jej wejścia w życie. Jedną z kluczowych modyfikacji będzie wprowadzenie do Solvency II szczegółowych obowiązków
23 listopada 2024
19 listopada 2024 r. ESA (Europejskiej Urzędy Nadzoru Finansowego, tj. EIOPA, ESMA i EBA) oraz Europejski Bank Centralny opublikowały raport „Analiza Scenariuszy Klimatycznych Fit-for-55”. Raport analizuje m. in. odporność sektora
14 listopada 2024
W ubiegłym tygodniu, tj. 6 listopada 2024 r., weszły w życie ważne zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (ustawa z 13 września 2024
wytyczne ESMA dot. nazewnictwa, nazwy ESG, fundusze ESG, SFDR, UFK, zielone UFK
02 września 2024

Czy Wytyczne ESMA doprowadzą do odpływu „zielonych” funduszy z UFK?

Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) 21 sierpnia 2024 r. opublikował polską wersję dokumentu „Wytyczne w sprawie stosowania terminów związanych z ESG lub zrównoważonym rozwojem w nazewnictwie funduszy” (Wytyczne ESMA). Dokument wprowadza restrykcyjne wymagania dotyczące używania terminów związanych ze zrównoważonym rozwojem w nazwach funduszy. Aby posługiwać się tymi terminami, fundusze będą musiały spełniać określone progi procentowe zrównoważonych aktywów i wykluczać z portfela spółki działające szkodliwie. W wyniku Wytycznych ESMA blisko połowa funduszy może być zmuszona do zmiany nazwy lub sprzedaży części aktywów, co może wpłynąć na ofertę „zielonych” UFK.

Cel Wytycznych ESMA

Wytyczne ESMA określają, kiedy nazwy funduszy związane z ESG mogą być uznane za nieuczciwe lub wprowadzające w błąd, co może prowadzić do oskarżeń o greenwashing. ESMA podkreśla, że nazwy funduszy są kluczowe, ponieważ klienci często opierają na nich swoje decyzje inwestycyjne.