Podsumowanie: światowe raportowanie ESG problemem grup kapitałowych
Jak pokazują światowe trendy, raportowanie ESG nie jest wyłącznie pomysłem regulatorów w Unii Europejskiej. USA, Chiny, Wielka Brytania, Australia, Brazylia i inne państwa wdrażają podobne standardy raportowania ESG. W tym kontekście dla międzynarodowych korporacji istotna jest już odpowiedź nie na pytanie „czy musimy raportować ESG?”, ale „wg jakich standardów to robić, aby raport ESG wykorzystać w wielu państwach?”. W Unii Europejskiej ma w tym zakresie pomóc Komisja (zgodnie ze zmienionym przez CSRD art. 23 ust. 4 dyrektywy 2004/109/WE Komisje wskaże, które standardy raportowania ESG są równoważone ESRS i w efekcie mogą być uznane za spełniające wymogi CSRD).
Po wyborach w USA kwestią do obserwacji pozostaje też oczywiście polityka administracji Donalda Trumpa, która może wejść w kurs kolizyjny m. in. z przepisami CSRD.
Artykuł został opublikowany w ramach cyklu "Zrównoważone ubezpieczenia" 14 listopada 2024 r. w Dzienniku Ubezpieczeniowym.
Na świecie, podobnie jak w Chinach, popularność zyskuje trend przyjmowania standardów raportowania ESG opartych o Międzynarodowe Standardy Raportowania Zrównoważonego Rozwoju ISSB (np. Australia, Wielka Brytania, Brazylia).
Chiny: giełdowe standardy raportowania ESG już są, państwowe będą za chwilę
Ostatnie działania władz chińskich wskazują, że zmierzają one w ramach raportowania ESG w podobnym kierunku, co Unia Europejska.
12 kwietnia 2024 r. Giełda w Szanghaju (SSE), Giełda w Shenzhen (SZSE) i Giełda w Pekinie (BSE) wydały Wytyczne w zakresie Samoregulacji Spółek Notowanych – Raportowanie Zrównoważonego Rozwoju (wersja próbna). Spółki notowane zostały zobowiązane do stosowania Wytycznych od 1 maja 2024 r., ale pierwsze raporty mają zostać sporządzone za rok 2025.
27 maja 2024 r. Chińskie Ministerstwo Finansów rozpoczęło publiczne konsultacje projektu Chińskich Standardów Ujawnień Zrównoważonego Rozwoju dla Biznesu. Standardy te mają być oparte o Międzynarodowe Standardy Raportowania Zrównoważonego Rozwoju ISSB. Chiny planują wdrożyć raportowanie ESG w całości do 2030 r., jednak podstawowe standardy mają być stosowane już do 2027 r.
Podobnie jak w przypadku CSRD, chińskie standardy raportowania ESG obejmują nie tylko kwestie środowiskowe, ale też społeczne i zarządcze w całym łańcuchu biznesowym spółek. W przypadku obu standardów, raportowanie oparte będzie o zasadę istotności (m. in. zakaz raportowania kwestii nieistotnych dla spółki i rozmywania w ten sposób informacji istotnych).
Reszta świata też wprowadza obowiązkowe raportowanie ESG
Na świecie, podobnie jak w Chinach, popularność zyskuje trend przyjmowania standardów raportowania ESG opartych o Międzynarodowe Standardy Raportowania Zrównoważonego Rozwoju ISSB (np. Australia, Wielka Brytania, Brazylia).
W Australii we wrześniu tego roku uchwalono prawo, zgodnie z którym pierwsze spółki zaczną przedstawiać raporty ESG za rok 2025. W Brazylii dotychczas raportowanie ESG było dobrowolne, ale od 2026 r. w tym zakresie również powstanie obowiązek w stosunku do pierwszy spółek. Zaawansowane prace nad ustaleniem standardów raportowania trwają też w Wielkiej Brytanii.
Są też regulacje stanowe, które zmierzają w przeciwnym kierunku. Znanym przypadkiem jest tutaj oczywiście Teksas, który nie tylko nie jest zwolennikiem obowiązkowego raportowania ESG, ale także korzystania z analizy finansowej obejmującej kwestie ESG. Dla przykładu, w 2023 r. Teksas zakazał ubezpieczycielom uwzględniania przy kalkulacji składek ratingu ESG klientów, czy też czynników DEI (diversity, equity and inclusion).
USA: regulacje SEC i oczekiwanie na ruch Trumpa
Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) w dniu 6 marca 2024 r. wydała ostateczną wersję zasad dotyczących ustandaryzowanych ujawnień klimatycznych dla spółek giełdowych. Obowiązki wynikające z regulacji będą wchodziły w życie fazami a pierwsze spółki mają raportować za 2025 r. Celem regulacji jest zapewnienie spójnych, porównywalnych i wiarygodnych informacji dla inwestorów. Jak wynika już z samej nazwy dokumentu, dotyczy on wyłącznie sprawozdawczości klimatycznej i powiązanych z nią kwestii zarządczych. Nie obejmuje natomiast w szczególności problematyki społecznej.
Podobne regulacje pojawiają się też na poziomie stanowym. Np. w Kalifornii już w 2023 r. wprowadzono dwie regulacje – Akt o odpowiedzialności za dane klimatyczne przedsiębiorstw (Climate Corporate Data Accountability Act) oraz Akt dotyczący ryzyka finansowego związanego z klimatem (Climate-related Financial Risk Act), które oddziałują na wszystkie spółki prowadzące biznes w tym stanie i w swoich wymogach idą nieco dalej niż SEC.
Są też regulacje stanowe, które zmierzają w przeciwnym kierunku. Znanym przypadkiem jest tutaj oczywiście Teksas, który nie tylko nie jest zwolennikiem obowiązkowego raportowania ESG, ale także korzystania z analizy finansowej obejmującej kwestie ESG. Dla przykładu, w 2023 r. Teksas zakazał ubezpieczycielom uwzględniania przy kalkulacji składek ratingu ESG klientów, czy też czynników DEI (diversity, equity and inclusion).
W tym kontekście (tj. dwóch skrajnych podejść do ESG w USA) świat biznesu patrzy z uwagą na ruchy administracji Donalda Trumpa. Prezydent-elekt bowiem niejednokrotnie wypowiadał się na temat potrzeby deregulacji, również w obszarze ESG, oraz wsparcia tradycyjnego przemysłu energetycznego (Trump jest zwolennikiem słynnego republikańskiego hasła obrazującego to podejście: drill, baby, drill).
Mając to na uwadze, eksperci przewidują walkę republikanów o odejście od obowiązków ujawnień klimatycznych nałożonych przez SEC, która to jednak może być czasochłonna. Wobec takich prawdopodobnych działań, bardzo możliwe jest także, że polityka Trumpa wejdzie w kurs kolizyjny z unijnym obowiązkiem raportowania ESG. Przypomnę, że CSRD obejmie także amerykańskie korporacje prowadzące biznes w Unii Europejskiej. Zobaczymy, jakie będą tego ostateczne efekty. Na ten temat prowadzonych jest wiele analiz w tym zakresie. Kończą się one zazwyczaj stwierdzeniem, że choć wygrana Donalda Trumpa spowolni rozwój ESG w USA, to ogólnoświatowy trend zrównoważonego rozwoju się nie zatrzyma.
prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń
Choć nie jest to żadnym pocieszeniem w obliczu kolejnego regulacyjnego obciążenia, warto pamiętać, że na dzisiaj obligatoryjne raportowanie ESG jest trendem światowym. W związku z tym obowiązek raportowania ESG dotyczy (albo za chwilę zacznie dotyczyć) większości rozwiniętych gospodarek światowych i nie jest wyłącznie bolączką spółek prowadzących biznes w Unii Europejskiej.
Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!
Im bliżej końca roku kalendarzowego, tym kwestia raportowania ESG staje się gorętszym tematem dla zakładów ubezpieczeń. Pojawiają się nowe problemy, dylematy prawne, o których dyskutujemy a także … narzekania na regulacje unijne. Choć nie jest to żadnym pocieszeniem w obliczu kolejnego regulacyjnego obciążenia, warto pamiętać, że na dzisiaj obligatoryjne raportowanie ESG jest trendem światowym. W związku z tym obowiązek raportowania ESG dotyczy (albo za chwilę zacznie dotyczyć) większości rozwiniętych gospodarek światowych i nie jest wyłącznie bolączką spółek prowadzących biznes w Unii Europejskiej.
W dzisiejszym tekście opowiem, jak kwestia raportowania ESG wygląda poza europejskim podwórkiem (o nim pisałem w poprzednich tekstach - zapoznam do zapoznania się z nimi: CSRD: podstawowe informacje o raportowaniu zrównoważonego rozwoju, Projekt ustawy wdrażającej CSRD: problemy z implementacją dyrektywy i zmiany w przepisach ubezpieczeniowych, Raport ESG: Spółki zależne a raportowanie w grupie kapitałowej).