Podsumowanie: czy Komisja zaskoczy propozycjami uproszczenia SFDR?

Od dłuższego czasu SFDR poddawany jest znaczącej krytyce i stąd propozycje zmian tej regulacji ESG płynące od różnych instytucji (m.in. wspomnianych wyżej ESAs, czy Platformy Zrównoważonych Finansów). Miażdżący dla SFDR był też Raport Komisji podsumowujący konsultacje dotyczące oceny SFDR z okresu 14 września 2023 r. – 22 grudnia 2023 r., z którego wynikało, że aż 84% interesariuszy uważa ujawnienia wymagane przez SFDR za bezużyteczne dla inwestorów (zob. więcej: SFDR: Propozycje zmian Platformy Zrównoważonych Finansów).

Dotychczas jednak propozycje zmian dążyły do przebudowy systemu SFDR w taki sposób, aby lepiej spełniał on cele UE związane ze zrównoważonym rozwojem. Stąd np. rekomendacje wprowadzenia nowych kategorii produktów oraz szeregu wymogów, jakie kategorie te mają spełniać. Obecnie natomiast rewizja wpisuje się w działania deregulacyjne będące pokłosiem pakietu Omnibus. Taki cel i kierunek zmian może zaś ostatecznie doprowadzić Komisję do innych konkluzji, niż wnioski podmiotów, które sporządziły raporty jeszcze przed czasami unijnych deregulacji. Może się zatem okazać, że projekt zmian SFDR opracowany przez Komisję będzie zawierał pewne niespodzianki.

W trakcie dalszych prac nie będzie prowadzona kolejna publiczna konsultacja. Komisja przewiduje, że przy finalizowaniu projektu zmian w SFDR może przeprowadzić dodatkowe konsultacje z przedstawicielami interesariuszy, organami nadzoru i innymi ekspertami.

Dalszy przebieg prac nad rewizją SFDR

Komisja podkreśla, że kompleksowa ocena SFDR rozpoczęła się już w 2022 r. W jej ramach przeprowadzono m.in. kierunkowe i publiczne konsultacje (trwające 12 tygodni), odbył się szereg warsztatów z przedstawicielami rynku, a w ocenę zaangażowano także państwa członkowskie, organy nadzoru i przedstawicieli społecznych. Stąd w trakcie dalszych prac nie będzie prowadzona kolejna publiczna konsultacja. Komisja przewiduje, że przy finalizowaniu projektu zmian w SFDR może przeprowadzić dodatkowe konsultacje z przedstawicielami interesariuszy, organami nadzoru i innymi ekspertami.

Komisja potwierdza, że jednym z narzędzi mogących prowadzić do osiągnięcia wyznaczonego celu jest wprowadzenie kategorii produktów finansowych zawierających oświadczenia związane ze zrównoważonym rozwojem. Natomiast z opublikowanego przez Komisję dokumentu wynika ważny wniosek: kategoryzacja produktów finansowych nie jest jeszcze przesądzona.

Kategoryzacja produktów na gruncie SFDR jest rozważana, ale nie przesądzona

Komisja potwierdza, że jednym z narzędzi mogących prowadzić do osiągnięcia wyznaczonego celu jest wprowadzenie kategorii produktów finansowych zawierających oświadczenia związane ze zrównoważonym rozwojem. Ten temat, jak na dosyć krótki dokument opublikowany przez Komisję, jest dosyć szeroko omówiony. Niewątpliwie zatem kategoryzacja produktów na podstawie SFDR będzie wątkiem głęboko analizowanym przez Komisję. Zgodnie z dokumentem Komisja rozważać ma zmiany obejmujące ustanowienie kilku kategorii produktów finansowych odzwierciedlające ich różne cele. Dla przykładu, Komisja podaje następujące kategorie: produkty przyczyniające się do realizacji celu ESG, produkty wspierające transformację, produkty wspierające inne strategie ESG.

Przypomnę, że w dotychczas opracowywanych przez inne podmioty raportach i opiniach, wprowadzenie kategoryzacji produktów finansowych na podstawie SFDR było wskazywane jako najlepsze rozwiązanie w zakresie przebudowy SFDR. Takie stanowisko zajęła Platforma Zrównoważonych Finansów proponując podział produktów finansowych na zrównoważone, przejściowe, ESG i niesklasyfikowane (zob. SFDR: Propozycje zmian Platformy Zrównoważonych Finansów). Podobne kategorie zaproponowały ESAs (działające łącznie EBA, EIOPA i ESMA) proponując podział na produkty zrównoważone, przejściowe, mające cechy związane ze zrównoważonym rozwojem i niemające cech związanych ze zrównoważonym rozwojem (zob. Nowa klasyfikacja produktów w ramach SFDR na horyzoncie?).

Natomiast z opublikowanego przez Komisję dokumentu wynika ważny wniosek: kategoryzacja produktów finansowych nie jest jeszcze przesądzona. Komisja bowiem bierze nadal pod uwagę opcję kierunkowych zmian w obecnych przepisach i doprecyzowanie aktualnych obowiązków informacyjnych. Technicznie to opcja prostsza, ale pozostaje pytanie, czy może rzeczywiście doprowadzić do celów przewidzianych przez Komisję.

Sustainsurance | Prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń

Obciążenia dotyczące raportowania ESG na podstawie SFDR dla uczestników rynku finansowego mają zostać ograniczone. W zamian, SFDR miałby skupić się na przekazywaniu informacji, które są najbardziej znaczące dla inwestorów.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!

Podobne wpisy

20 maja 2025
9 maja Sejm uchwalił tzw. ustawę o jawności wynagrodzeń, czyli - technicznie rzecz biorąc – nowelizację Kodeksu pracy. Projekt został wniesiony przez posłów Koalicji Obywatelskiej. Początkowo projekt miał znacząco szerszy
13 maja 2025
Komisja rozpoczęła prace nad rewizją SFDR (rozporządzenie 2019/2088 w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych). Były one zapowiadane od dłuższego czasu ze względu na sporą
09 maja 2025
Polski rząd nie spieszy się z wdrożeniem dyrektywy Woman on Boards (dyrektywa 2022/2381), która ma na celu zwiększenie udziału kobiet we władzach spółek giełdowych (zob. Dyrektywa Women on Boards: parytet
SFDR, Komisja, zmiana SFDR, rewizja SFDR, kategorie SFDR
13 maja 2025

SFDR: ruszają prace Komisji nad rewizją rozporządzenia

Komisja rozpoczęła prace nad rewizją SFDR (rozporządzenie 2019/2088 w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych). Były one zapowiadane od dłuższego czasu ze względu na sporą krytykę tego aktu prawnego. Natomiast początek działań Komisji niewątpliwie przyspieszył całokształt deregulacyjnych aktywności UE, które zmierzają m.in. do uproszczenia regulacji ESG. Zgodnie z wstępnymi założeniami pakietu Omnibus, w trzecim kwartale 2025 r. Komisja ma zająć się uproszczeniem SFDR (zob. Czy pakiet Omnibus uprości unijne regulacje ESG?). W tym celu obecnie Komisja zbiera opinie dotyczące SFDR - termin ich nadsyłania otworzył się 2 maja, a zamknie 30 maja 2025 r.

Cel rewizji SFDR: uproszczenie i zwiększenie funkcjonalności

Głównym celem przeglądu SFDR jest poprawa funkcjonowania tej regulacji w praktyce. Rewizja ma skupić się na uproszczeniu i usprawnieniu wymogów SFDR oraz zwiększeniu jasności tej regulacji. Obciążenia dotyczące raportowania ESG na podstawie SFDR dla uczestników rynku finansowego mają zostać ograniczone. W zamian, SFDR miałby skupić się na przekazywaniu informacji, które są najbardziej znaczące dla inwestorów. Rewizja SFDR ma zostać także dążyć do kompatybilności SFDR z obowiązkami sprawozdawczymi przedsiębiorstw na mocy CSRD oraz Taksonomii, a także VSME (dobrowolnymi standardami raportowania dla małych i średnich przedsiębiorstw).