Skutki opinii ESMA
Koncepcje ESMA prawdopodobnie będą w przyszłości rzutować na legislację na poziomie unijnym, jak również na stanowisko pozostałych Europejskich Organów Nadzoru (ESA), w tym EIOPA (pamiętajmy, że ESA wydały wiele wspólnie opracowanych dokumentów, także odnoszących się do kwestii ESG). W efekcie, podejście ESMA wpłynie na działalność inwestycyjną spółek ubezpieczeniowych, na produkty inwestycyjne, ale także pośrednio na produkty majątkowe (co do których EIOPA już wskazuje np. na potrzebę kategoryzacji pod kątem ESG i których regulacje czerpią głównie z definicji zawartych w SFDR a nie w Taksonomii).
Obecnie bowiem również zakłady majątkowe zastanawiają się, jakie produkty można uznać za zrównoważone. Obowiązek opierania się w tym zakresie wyłącznie na Taksonomii albo wprowadzenie kategoryzacji produktów mogłoby ułatwić im sprawę, ale z drugiej strony, w odniesieniu do zakładów życiowych, doprowadziłoby do ograniczenia liczby „zielonych” produktów inwestycyjnych. Natomiast w obu przypadkach niewątpliwie skutkiem regulacji byłaby dużo mniejsza elastyczność w konstruowaniu zrównoważonych produktów. Pytanie brzmi, czy na obecnym etapie, gdy Unia Europejska chce wspierać rozwój takich produktów, działanie to byłoby celowe? Wydaje się, że niekoniecznie.
Artykuł został opublikowany w ramach cyklu "Zrównoważone ubezpieczenia" 1 sierpnia 2024 r. w Dzienniku Ubezpieczeniowym.
ESMA rekomenduje zmiany w systemie ujawnień dotyczącym zrównoważonych inwestycji - m. in. minimalne ujawnienia dla wszystkich produktów objętych SFDR, proste ujawnienia dla produktów nieobjętych SFDR, wyodrębnienie istotnych informacji o produkcie dla inwestorów detalicznych, czy obowiązek spójności między nazwą produktu, materiałami marketingowymi oraz jego profilem w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Przebudowa systemu ujawnień
ESMA sformułowała następujące kluczowe rekomendacje dotyczące zmian w systemie ujawnień związanych ze zrównoważonymi inwestycjami:
Opracowanie minimalnych ujawnień dotyczących zrównoważonego rozwoju dla wszystkich produktów finansowych w rozumieniu SFDR. Zdaniem ESMA tego typu informacje miałyby być ujawniane niezależnie od tego, czy dany produkt ma cechy związane ze zrównoważonym rozwojem. Miałyby one składać się z niewielkiej liczby prostych KPI w zakresie zrównoważonego rozwoju – opartych o dane wymagane przez Taksonomię, ESRS i SFDR.
Wprowadzenie prostych ujawnień dotyczących zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do niektórych instrumentów finansowych, które nie są objęte SFDR.
Wyodrębnienie istotnych informacji na temat zrównoważonych produktów, które miałyby być przekazywane inwestorom detalicznym (czy to, jak momentami określa ich ESMA, „mniej wyrafinowanym inwestorom”). Tego typu informacje miałyby być umieszczane też m. in. w krótkich dokumentach przeznaczonych dla konsumentów (jak np. KID). Z punktu widzenia technicznego dokumenty cyfrowe miałyby zawierać odpowiednie warstwy ułatwiające nawigację inwestorom.
Spójność między nazwami produktów, materiałami marketingowymi i profilem w zakresie zrównoważonego rozwoju, która ma zapobiegać greenwashingowi (kwestii nazewnictwa produktów dotyczą też m. in. wytyczne ESMA w sprawie nazw funduszy związanych z ESG.
Jakość danych ESG kluczem do zrównoważonych inwestycji
W ocenie ESMA nadal istnieją znaczące luki, jeśli chodzi o dane, którymi dysponują inwestorzy w odniesieniu do zrównoważonych inwestycji. Ważnym krokiem w tym zakresie będzie wejście w życie obowiązku raportowania zrównoważonego rozwoju, który pozwoli zasilić system istotną porcją jakościowych i wiarygodnych danych. W efekcie, dane pozyskane na tej podstawie będą solidną podstawą dla rozwoju zrównoważonych inwestycji.
ESMA zauważa jednak, że nie wszystkie spółki wejdą w zakres raportowania zrównoważonego rozwoju. W związku z tym kluczowe będzie podjęcie przez Komisję dalszych wysiłków legislacyjnych, aby również te pozostałe podmioty dostarczały danych ESG. W tym zakresie ważne będzie m. in. ostateczne wejście w życie rozporządzenia dot. ratingów ESG.
Wg ESMA Taksonomia ma stać się jedynym, wspólnym źródłem odniesienia dla oceny zrównoważoności produktów we wszystkich unijnych regulacjach prawnych. To byłaby niemała rewolucja, ponieważ obecnie większość tekstów prawnych odwołuje się do SFDR.
Taksonomia jako jedyny punkt odniesienia dla zrównoważonych inwestycji
Ciekawym spostrzeżeniem jest rekomendacja, aby Taksonomia stała się jedynym, wspólnym źródłem odniesienia dla oceny zrównoważoności produktów we wszystkich unijnych regulacjach prawnych. To byłaby niemała rewolucja, ponieważ obecnie większość tekstów prawnych odwołuje się do definicji zrównoważonych inwestycji zawartej w SFDR. Jednakże zdaniem ESMA definicja ta jest zbyt elastyczna i w efekcie niewystarczająca w praktyce inwestycyjnej. ESMA zdaje sobie sprawę, że na dzisiaj Taksonomia jest aktem prawnym jeszcze niedokończonym i niedoskonałym. Dlatego uznaje, że podejście prezentowane przez SFDR odnośnie do zrównoważonych produktów powinno być wycofywane wraz z jej rozwojem.
prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń
Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!
Ostatnimi czasy tydzień bez nowego dokumentu europejskiego organu nadzoru dotyczącego ESG to tydzień stracony. Nie inaczej było tym razem. ESMA (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) wydał 24 lipca 2024 r. Opinię nt. regulacji prawnych dot. zrównoważonych inwestycji, w której zaprezentował długoterminowe plany nadzoru w tym zakresie. Z Opinii ESMA wynika sporo ciekawych wniosków dla ubezpieczeń – w zakresie przyszłości zrównoważonych inwestycji oraz produktów. Dokument ten jest też kolejnym „ciosem” nadzoru wyprowadzonym w stronę niedoskonałych przepisów SFDR.
„Zrównoważone inwestycje: Ułatwienia dla inwestorów – całościowa wizja długoterminowa”
To tytuł opinii ESMA, który dobrze obrazuje jej cel. Jest nim dążenie do ułatwienia „podróży” inwestora przez coraz szerszy wybór zrównoważonych produktów z różnymi cechami oraz poziomem ambicji w zakresie zrównoważonego rozwoju. ESMA prezentuje długoterminowe podejście, wskazując kierunki i idealny wg tego organu stan końcowy regulacji. Natomiast opinia nie zawiera na tym etapie technicznych szczegółów czy konkretnych propozycji legislacyjnych. Jednym z celów opinii ESMA jest także uzupełnienie opinii ESA nt. SFDR.
Zakres opinii ESMA
Opinia zawiera rekomendacje ESMA w siedmiu obszarach:
Testy konsumenckie i branżowe rozwiązań prawnych proponowanych na poziomie unijnym (zasada konsultowania projektów z konsumentami oraz rynkiem)
Taksonomia jako centralny punkt otoczenia regulacyjnego
Efektywne wspieranie transformacji (m. in. doprecyzowanie regulacji dotyczących inwestycji w transformację klimatyczną)
Dostosowywanie wymogów w zakresie transparentności
Wprowadzenie systemu kategoryzacji produktów (to pomysł wynikający również z opinii ESA, o którym pisałem w jednym z poprzednich artykułów)
Jakość danych ESG
Postępowanie podmiotów w łańcuchach dostaw zrównoważonych inwestycji (ESMA nawiązuje m. in. do obowiązków wynikających z dyrektywy CSDD w zakresie łańcuchów wartości, o których pisałem już w Zrównoważonych ubezpieczeniach)
W dzisiejszym artykule odniosę się pokrótce do kwestii taksonomicznych, ujawnień oraz jakości danych ESG.