Podsumowanie: dynamiczny pierwszy kwartał 2025 r. w ESG i lekki chaos regulacyjny
Pierwszy kwartał bieżącego roku w kwestii regulacji ESG nie odstaje od błyskawicznego tempa innego rodzaju dynamicznych zdarzeń na świecie. Dzieje się bardzo dużo, a to, czego dowiedzieliśmy się na temat obowiązków ESG w ostatnich latach właśnie podlega częściowemu przemodelowaniu. Obecnie przechodzimy przez etap lekkiego chaosu. Unijnym pomysłem na jego powstrzymanie jest „zatrzymanie zegara” regulacyjnego i opóźnienie wejścia w życie obowiązków wynikających z CSRD i CSDDD. Zobaczymy, jak ostatecznie ten czas zostanie wykorzystany. Cele unijnych urzędników są bowiem ambitne.
Artykuł został opublikowany w ramach cyklu "Zrównoważone ubezpieczenia" 10 kwietnia 2025 r. w Dzienniku Ubezpieczeniowym.
W zakresie modyfikacji dotyczących raportowania ESG Insurance Europe poparła m.in. dyrektywę „stop-the-clock”, konieczność przeglądu i ograniczenia obecnych standardów sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oraz utrzymania obowiązku raportowania ESG wyłącznie dla podmiotów zatrudniających więcej niż 1000 pracowników.
Insurance Europe: ubezpieczyciele wspierają pakiet Omnibus
Europejski rynek ubezpieczeniowy przemówił „ustami” Insurance Europe, wyrażając wsparcie dla zmian postępujących na unijnym podwórku. W zakresie modyfikacji dotyczących raportowania ESG Insurance Europe poparła m.in. dyrektywę „stop-the-clock”, konieczność przeglądu i ograniczenia obecnych standardów sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oraz utrzymania obowiązku raportowania ESG wyłącznie dla podmiotów zatrudniających więcej niż 1000 pracowników.
Insurance Europe wyraziła też pozytywne stanowisko dotyczące ograniczeń CSDDD i unijnej Taksonomii. Wskazała także na konieczność usunięcia ze zmodyfikowanego tekstu Solvency II obowiązku opisanych w art. 44 (zob. Kwestie ESG a zmiana dyrektywy Solvency II).
W dniu 8 kwietnia 2025 r. EFRAG (oficjalne ciało doradcze Komisji w zakresie raportowania ESG) opublikował ogłoszenie o prowadzeniu konsultacji publicznych dotyczących porady technicznej dla Komisji zmierzającej do uproszczenia Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS).
ESRS: EFRAG prowadzi konsultacje, aby ograniczyć zakres raportowania ESG
Dyrektywa „stop-the-clock” to pierwszy etap działań rekomendowanych i wnioskowanych przez Komisję. Kolejnym są zmiany ograniczające zakres obowiązków raportowych. Prace, które ich dotyczą zaczynają nabierać tempa.
W dniu 8 kwietnia 2025 r. EFRAG (oficjalne ciało doradcze Komisji w zakresie raportowania ESG) opublikował ogłoszenie o prowadzeniu konsultacji publicznych dotyczących porady technicznej dla Komisji zmierzającej do uproszczenia Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). Konsultacje potrwają do 6 maja 2025 r. Porada ma zostać dostarczona Komisji do 31 października 2025 r. ESRS zostały wydane w formie rozporządzenia delegowanego do CSRD, dlatego w odniesieniu do tej regulacji Komisja będzie mogła zmian dokonywać sprawniej, o ile nie uzna, że do ich przeprowadzenia będą dodatkowo potrzebne modyfikacje na poziomie dyrektywy, tj. CSRD.
prawo i zrównoważony rozwój dla ubezpieczeń
Ważne żeby pamiętać, że dyrektywa „stop-the-clock" nie przesuwa terminów sprawozdawczości dla spółek i grup kapitałowych, które składają sprawozdania zrównoważonego rozwoju za rok 2024 w roku 2025. Innymi słowy, największe spółki i grupy kapitałowe w kolejnych latach nadal będą miały obowiązek raportowania ESG.
Masz pytania dotyczące zrównoważonych ubezpieczeń? Napisz do mnie!
Zmiany i ograniczenia unijnych regulacji ESG nabierają coraz większego tempa. Zgodnie z przewidywaniami, prace najszybciej postępują w odniesieniu do dyrektywy „stop-the-clock”, która jest relatywnie najprostszą do przeforsowania częścią pakietu Omnibus (zob. więcej: Pakiet Omnibus opublikowany, czyli o deregulacji w unijnym stylu oraz Czy pakiet Omnibus uprości unijne regulacje?). Przepisy uchwalone 3 kwietnia 2025 r. przez Parlament Europejski przesuną w czasie rozszerzenie raportowania ESG na grupy spółek oraz wprowadzenie obowiązku należytej staranności w łańcuchach biznesowych.
To daje czas UE na dalsze prace uproszczające zmierzające nie tylko do przesunięcia terminów wejścia regulacji ESG w życie, ale przede wszystkim do ograniczenia wynikających z nich obowiązków. Wszystkie te działania dotyczą oczywiście także rynku ubezpieczeniowego, który w tym zakresie zajął stanowisko m.in. „ustami” Insurance Europe.
Dyrektywa „stop-the-clock”: przesunięcie terminów CSRD i CSDDD
Uchwalona przez Parlament Europejski dyrektywa „stop-the-clock” zakłada, że termin rozpoczęcia stosowania CSDDD (zob. CSDDD: obowiązki dot. ESG we własnej działalności i łańcuchach biznesowych oraz plan transformacji klimatycznej) przesunie się o rok, natomiast aktywowanie obowiązku sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju drugiej i kolejnych grup spółek przesunie się o dwa lata (zob. CSRD: podstawowe informacje o raportowaniu zrównoważonego rozwoju). Ważne jednak żeby pamiętać, że dyrektywa „stop-the-clock” nie przesuwa terminów sprawozdawczości dla spółek i grup kapitałowych, które składają sprawozdania zrównoważonego rozwoju za rok 2024 w roku 2025. Innymi słowy, największe spółki i grupy kapitałowe w kolejnych latach nadal będą miały obowiązek raportowania ESG.
Kalendarz prac był wyjątkowo sprawny jak na standardy unijne:
- 28 lutego 2025 r. Komisja opublikowała pakiet Omnibus;
- 26 marca 2025 r. przedstawiciele Państw Członkowskich zatwierdzili stanowisko Rady;
- 1 kwietnia 2025 r. Parlament Europejski przegłosował tryb pilny rozpatrzenia dyrektywy „stop-the-clock”;
- 3 kwietnia 2025 r. Parlament Europejski przyjął bez poprawek dyrektywę „stop-the-clock” stosunkiem głosów 531 za, 69 przeciwko, 17 nieobecnych.
Teraz zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą dyrektywę „stop-the-clock” musi jeszcze zatwierdzić Rada (zob. Pakiet Omnibus nic (jeszcze) nie uprościł. Kilka uwag na tle unijnej procedury ustawodawczej). Natomiast jest to formalność, na co wskazuje dotychczasowe stanowisko tego organu. Kolejny krokiem będzie implementowanie „stop-the-clock” w państwach członkowskich. Wydaje się jednak, że to nie powinno stanowić problemu, ponieważ wymagać będzie jedynie przesunięcia terminów dla kolejnych fal podmiotów wchodzących w zakres dyrektywy.